Bab: Fasıl, bölüm. Yazmaların içindeki
büyük bölümlerden her biri.
Bağdat Kâğıdı: Bir zamanlar Bağdat'ta yapılmış
kâğıtlara verilen ad. 656'da Moğolların istilâsı üzerine, kâğıtçılık Tebriz,
Şam ve Mısır taraflarına göçmüştür.
Balık Tutkalı: Morina balığının damağından yapılan
yapıştırıcı madde. Ahar yapımında kullanılırdı. Daha sonra bu maddenin yerine
jelatin kullanılmıştır. Nişasta aharının üzerine balık tutkalı çekildiğinde,
kâğıtlar rutubetli bir yerde kaldıklarında yapışabilirler.
Baskı Kalıbı: Kitap kaplarına kabartmalı süsler
basmakta kullanılan kalıp.
Baş: Ayın (ع), mim (ﻡ) gibi eski
harflerin satırın üstünde kalan baş tarafı.
Başlık:
1-Yazmalarda ilk sayfanın üst başına yapılan süslemeli
levhalara verilen isim. Metin sayfanın ortasından, bazan da üçte birinden
başlar, üstüne besmele veya uygun bir deyişle süsleme yapılır, buna başlık veya
serlevha denirdi.
2- Yazmalarda ve eski basma kitaplarda kitap adı.
Battal: Bk. Battal kâğıt.
Battal Ebru: Belirli bir şekli olmayan ebrulara
verilen ad. Battal adı verilen büyük boy kâğıtlarla yapıldığı için bu adı
almıştır.
Battal Kâğıt: Büyük kesimde kâğıtlar hakkında
kullanılan ad. Yalnızca battal da denir.
Bedahşî Lâcivert: Tezhipte kullanılan koyu lâcivert
boyanın adı. Solmayan bu boya Bedahşan'dan geldiği için bu adı almıştır.
Bellut (bulut) Şeceri: Palamut ağacı. Külü bir çeşit ahar
yapımında kullanılır.
Berk: Tezhipte kullanılan yaprak
şekilleri. Berk, Farsça «yaprak» demektir. Üçlü yaprak motiflerine seberk,
beşlisine pençberk, uzunca ve kenarları tırtıllı olanlarına berk-i ıtri
denilir.
Berk-i Halkârî: Halkârî işlerindeki yaprak
motiflerine denir.
Berk-i Itrî: Itır yaprağına benzeyen süsleme
motifi.
Besmele Oku: Besmele'deki sin harfinin
çekilişinden hasıl olan uzun çizgiye verilen addır.
Beş kollu yıldız: Bk. Beşli yıldız.
Beşli Yıldız: Türk süsleme sanatında kullanılan
bir yıldız şeklidir. Beş kollu yıldız da denir. Mührü Süleyman denilen altı
kollu yıldız gibi beşli yıldız da tılsım olarak kullanılmıştır. Tabanları
olmayan üç üçgenin birbirine geçmesinden meydana gelen bu şeklin 3 ve 5 gibi
mistik özelliği olan sayılarla, göz şeklini ifade eden üçgen ve nazara karşı
kullanılan pençe ile ilgisi vardır.
Beşyaprak: Bk. Pençberk.
Beyaza çekme: Eski şekli «tebyiz». Yazma eser
müsveddesini temize çekme.
Beyazî: Uzunluğuna açılan yazma kitaplara
verilen ad. Beyazî kelimesini daha çok İranlılar kullanmış, Türkler bu çeşit
kitaplara Sığır dili demişlerdir.
Beyza-i Tuğra: Bk. Beyze.
Beyze: Bk. Tuğra.
Bezeme: Çoğunlukla yazma, bazen de basma
kitaplarda görülen tezhip, minyatür v.b. süsleme.
Bezeme Yazıları: Ana bir tip olmayıp, merak ve
değişiklik isteği sonucudur. Bezeme yazılarının çifte yazılar, tuğralar, eşya,
bitki, hayvan, yapı biçiminde ve resimli yazılar gibi çok çeşitli şekilleri
vardır.
Bezir isi mürekkep: Ketentohumu yağının yakılması
suretiyle meydana gelen isten yapılan mürekkebin adıydı. İçi sırlı çanaktaki
beziryağı, üzerine fitil konulmak suretiyle yakılır; üstüne de is toplamak için
içi sırlı bir kapak asılırdı. Yağ bitene kadar yandıktan sonra kapakta biriken
is, tavuk tüyü ile başka bir kaba alınır, daha sonra içine belirli ölçüde
zamklı su doldurulmuş mermer büyük bir havana boşaltılırdı. Burada havaneliyle
vurularak karıştırılır, bu iş iki üç ay sürerdi. İyi mürekkep ancak üç ayda imal
edilebilirdi. Koyu siyah, akıcı, solmayan bir mürekkepti. Bu mürekkebe
hattatlar biraz mazı atarlar, böylece solmaz ve rutubetten
etkilenmezdi.
Bıçkı: Eski mücellitlerin meşin tıraş
etmek için kullandıkları balta şeklinde âlet.
Billur Mühre: Camdan yapılan mühre. Kaz yumurtası
biçim ve büyüklüğünde olup, kâğıt cilâlamakta kullandırdı.Ayrıca bk. Mühre.
Bînukat: Ebced hesabında noktasız harf;
harflerin noktalarım koymadan yazılan yazı, Bk. Mühmel.
Bitkisel Motifler: Tezhip sanatında kullanılan motiflerdir.
Çeşitleri:
Çiçekler: hataî (stilize),
realist çiçek motifleri (vazolu-vazosuz), minyatürdeki çiçekler.
Yapraklar: seberk, pençberk, sadberk...
Ağaçlar: Yapraklı veya meyveli ağaçlar,
hayat ağacı, servi…
Bitme İşareti: Bk. Temme, Temmet.
Boğum: Kamış kalemlerin ortalarına tesadüf
eden, kapalı ve hafif çıkıntılı kısımlarına verilen ad. iki boğumlu, üç
boğumlu...
Bordür: Klâsik ciltlerde, kapağın dış
kenarını çevreleyen kısma denir. Yerine göre pervaz, ulama, kenar suyu gibi
isimler alır. Bordür üzerine yuvarlak veya beyzî şekilde parçalar konmuş ise
bunlara kartuş pafta denir. Dendanlı, kitabeli bordürler vardır.
Boynuz Gılâfı: Kalemtıraş ve benzeri bıçaklar için
boynuzdan yapılan kılıflara denir. Boynuz sıcak suda yumuşatılarak levha hâline
getirilip sonra kılıf yapılırdı.
Boyun: Arap harflerinin bükülme yerlerine
verilen ad.
Böcek Mühre: Bk. Mühre.
Bölük-ü Rumiyan: Memleketimizin yerli sanatkârları
toplu hâlde çalışır ve zevkimizi dışardan gelecek etkilere karşı korumak
isterlerdi. Bir araya toplandıklarında onlara «Anadolulular bölüğü» anlamına
Bölük-ü Rumiyan denirdi. Bk.- Acem sanatkâr.
Bölüm: Yazma eserlerin kendi içinde
bölünebildiği büyük ayırımlardan her biri, bab.
Buketti Şemse: Bir kaideden, bir sap üzerinde tek
merkezden çıkartılarak, tabiatta olduğu gibi, dalların ortasına veya ucuna
küçüklü büyüklü çiçekler oturtularak şemse hâlinde toplanmıştır. Bazen bu
dallar bir vazonun içinden çıkartılmıştır. Buketli, şemseler oyma şeklinde veya
kızdırılmış kalıpla deri üzerine yapılmış, kap üzerindekiler özellikle elle
işlenmişlerdir.
Bulut: XV. ve XVII. yüzyılda yaygın olarak
kullanılan tezhip motiflerindendir. Stilize edilmiş ve kıvrımlarla uzatılmış
bir bulut izlenimi verir. Yardımcı motif olarak kullanılır ve süslemeyi
doldururlar. Bazen da desenin çıkış noktasını simgeleyen zemin olarak
kullanılmıştır. Çin bulutu da denilmiştir.
0 yorum :
Yorum Gönder